Innovasjon, innovasjon, innovasjon!

Hei, og velkommen til mitt mekka av engasjement mht. den nye digitale verden. Idag skal jeg snakke om den nye journalismen, som til dags dato ikke er fullt utviklet og redegjort for. Bakgrunnen til uttrykket kom etter at de nye medienes popularitet slo til og sank papiravisenes tall over allerede to tiår. Nå korrigeres nemlig den velkjente journalistikken til noe helt annet fordelt på papir, nettbrett, mobil og PC. I mine – og mange andres øyne – er dette synd for det «gode, gamle», men vi kan ikke endre det faktumet at Internett har tatt mye over, så vi må derfor jobbe med den – ikke mot den. 

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Før jeg går inn på mulighetene nettavisene har, vil jeg reflektere litt rundt papiravisene. Annonseinntektene har falt med 48 % siden 2006, 10 % av avisene i USA går konkurs og det er snaue 22 % i alderen 18-34 som leser printede aviser (Pavlik, s. 183). Som jeg ser det er det nettopp denne gruppen mennesker som vil kunne løfte den økonomiske tilværelsen til papiravisen, men hva kan så gjøres for å dra flere unge lesere? Som ung nyhetskonsument selv vil jeg påpeke viktigheten av ennå større bredde i papiravisen, da spesielt i form av mer kultur. Som Pavliks artikkel tilsier er urbane byfolk og de unge opptatt av det lokale, så det hadde ikke vært dumt å satse mer på stoff av det som faktisk skjer rundt omkring. I tillegg tror jeg portrett-baserte artikler og flere feature-artikler ville slått an – de av typen man ser i bl.a. Aftenpostens A-magasinet og VGs VG helg.

Da hopper jeg brått videre: Nettavisene kjemper idag mot Google og Facebook, som på svært kort tid har kapret en stor andel av annonseinntektene i verden… Med de nye mediene sitter nettavisene på en stor utfordring for å dra betalende lesende på nettet. Utfordringen her tror jeg er å skape ennå mer spennende ikke-lineære artikler med stor form for multimodalitet. (For dere som er ukjente for begrepet er multimodalitet et samarbeid mellom flere typer tegnsystemer, som bilde, lyd, tekst og video; såkalte «sammensatte tekster».) Vi må dra det visuelt videre som denne artikkelen fra NY Times har gjort strålende: http://www.nytimes.com/newsgraphics/2013/10/27/south-china-sea/. Imponerende, hva? Muligheten er nemlig der, men det er ikke å legge på is at denne type multimodalitet krever ekstra tid og ressurser, men så teknologisk utviklet verden har blitt og med så mange brukere på Internett som stadig utforsker og blir mer tekniske er det jo et marked der ute. Nå venter det bare å se hvordan nettavisene griper disse enorme utfordringene.

Blogges.

Kilde

– Pavlik, John V. (2013). Innovation and the future of journalism. http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2012.756666

Legg igjen en kommentar

