Hvordan kan nyhetsredaksjonene tjene på nettets potensial?

Nyheter på internett – med videoer som vedlegg, bildeserier og lenking til andre URL-adresser i hytt og pine – er ikke ferskvare. Og det har lenge vært mulighet for interaksjon mellom «brukere» i form av forum (debatter/debattsider). Men da jeg leste artikkelen iReporting oppdaget jeg en annen side av journalistikken: Nemlig at CNN bruker opplastninger av publikum som kilder til nyheter (både bilder og artikler). Her tenker jeg: Flott! For vi er jo engasjerte mennesker som har lyst å være med på å skape noe (i dette tilfelle nyheter). Tross det usikre rundt troverdigheten – mer arbeid til journalistene – tror jeg noe slikt kunne vært bra for den framtidige journalistikken også her til lands. Vi har jo allerede den hyppige bruken av «hashtags», og det har vist seg å dra leserne med på en positiv måte.

Interaksjon… Vi har CNNs måte å gjøre det på, men mer vanlig her i Norge er kommentering av nyhetsartikler. Når vi klikker oss inn på f.eks. VG.no og en spesiell artikkel får vi muligheten til å bli en del av artikkelen ved å kommentere under. Dette er vel og bra, men under en forelesning på skolen fikk jeg vite at nettbrett og mobil ikke har denne muligheten da nyhetshusene kjører forskjellig type innhold som kommer med på de ulike elektroniske duppedittene. En løsning her ville vært å gjøre debattering åpent for også smarttelefoner og nettbrett.

For å belyse en annen type mulighet for interaksjon vi har her til lands, drar jeg fram bloggingen. Blogger (opprinnelig weblogger etter ordene we blog) har vist seg å gi muligheten for relasjon og dialog mellom leser og journalist/blogger, og også her (som hos nyhetshusene) finnes muligheten for hyperlenker og hyppige oppdateringer. Og blogging har uten tvil blitt populært, da nyhetsbrevet Mandag Morgen anslo for et par år siden (oktober 2011) at antallet norske bloggere lå på rundt 30.000. Det negative er at det tar lengre tid, og du må egentlig være spesielt interessert for å havne på en særskilt blogg. Derfor får ikke like mange med seg debatter på blogger sånn som de gjør på nyhetssider (færre klikk).

Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Alt i alt tror jeg nyhetsredaksjonene etter mer erfaring vil vinne mtp. nettmediet, for de (journalistene) har alle mulighetene foran seg. Plassen å bruke er nemlig ikke «tvunget», som hos papiravisen… For på nettet kan journalistene publisere det de har av stoff og lenker uten å bekymre seg for om det blir for mye eller for lite tekst. Det får nemlig plass uansett grunnet det digitale nettets spesielle valgmuligheter for multimedia, hypertekst og layout (design). I tillegg gir nettet bedre visuelle fremstillinger i form av bilder med høy kvalitet!

Kilder

– iReporting (Palmer): http://tvn.sagepub.com/content/14/5/367.abstract

– http://onlinejournalismblog.com/2014/02/01/faq-what-does-blogging-add-to-journalism/

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Bloggen—en-ny-skriftkultur-6380883.html

– Martin Engebretsen (forelesning)

Advertisements

2 thoughts on “Hvordan kan nyhetsredaksjonene tjene på nettets potensial?

  1. Informativt innlegg om hvilke muligheter som ligger i nettets potensial og du bruker pensum på en god måte. Interessant at du trekker fram hvordan ulike aviser og nettsteder framstår forskjellig, avhengig av om man bruker brett, mobil eller stasjonær maskin. Man kunne kanskje forventet at alle mulighetene som ligger på nett, skulle være tilgjengelig i alle de ulike plattformene…

    Mvh Bjørnar

    Lik

  2. Hei Iselin!

    Jeg syns du bemerker et viktig poeng når du skriver om interaksjon. Norske medier har nok noe å lære av internasjonale medier her, men samtidig syns jeg du kommer med en flott løsning ved å bemerke at journalister bør bruke nordmenns vante interaksjonsmønster til sin fordel.

    Jeg syns du gjør det god bruk av pensum og at du forteller på en fin og ryddig måte. Du får meg også til å tenke på dette med objektivitet hos journalister i forhold til nettmedier. Er kanskje visse mediehus litt redde for å bli for subjektive på nett?
    Du skriver blant annet at det er vanskeligere å finne frem til debatter på blogginnlegg enn det er på nyhetssider ettersom en blogg ofte er for spesielt interesserte. Hvordan ville det ha vert om journalistene fikk ha link til bloggene sine vedsiden av artiklene de skriver på nyhetssidene for eksempel?

    Du har kommet med mange spennende poenger om nettmediets potensiale syns jeg. Fortsett slik! 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s