Må… bare… ferdigstille

Hei dere! Startet påskeferien i god tro om at jeg den første uka skulle ta igjen to blogginnlegg, men jeg havnet liksom i en slags påskemodus med alskens skigåing, baking, bålkos, besøk, trening, bilkjøring, sløving og diverse. Vel; nå er hvertfall 1 av 2 innlegg gjort ferdig, og du får den her: Jeg tror det at nettjournalistikken blir mye kritisert er fordi fortellerformen ennå er ukjent for de fleste. Det er rett og slett noe «for ferskt» som vi ennå ikke har lært oss å utnytte potensialet av, men jeg tror svarene ligger framfor oss, og at vi bare må lete, prøve og feile litt først for å finne de. Men ér det nødvendigvis negativt å fortsette med trenden om å «skape klikk»? 

En medietrend som nå er i bildet er nettsaker som starter med denne, dette, derfor, her og slik. Dette for å skape klikk. Fredrik Drevon mener journalistene bruker eksperter for å få klikk, og at leserne i bunn og grunn blir «idioter» av dette. Han nevner eksemplene slik blir du yngre, dette skjer i Syria akkurat nå, sjekk hva de sier, her er tipsene, slik blir du rik (med mer) som måter (setninger/overskrifter) nettaviser og magasiner lokker leserne sine med. Artikkelen han skrev, Slik banaliseres mediene, var god lesning, for jeg lærte at forskning viser at saker som starter med ordene nevnt ovenfor gir klikk. Men Fredrik virker negativ til de nye digitale mediene, så jeg ønsker her å nevne for ham om mulighetene nettavisene har:

Fordel en er bruk av de elektroniske lenkene*. Den andre fordelen er uten tvil faktumet at nettmediet kan lage saker både på det gamle journalistiske prinsippet** eller ved bruk av intervjuer, dokumenter, bakgrunnsstoff, videbiter mm. (kombinert med lenkemulighetene). Fordel tre: Mer makt til leserne ved at de blir delaktige i fortolkningen, og debatt er bra ved at det hindrer journalisten i å få for mye makt, pluss at det hjelper folk i det sosiale livet. Fordel fire: Multimedialiteten engasjerer mer av vårt sanse- og fortolkningsapparat. Fordel fem: Objektivitetsidealet øker, noe som gir mer info, vinklinger og lenker over hele nettet. Og sist, men ikke minst – fordel seks: En får umiddelbare nyheter og informerende nyheter fra overalt med en fyldig database.

*Hypertekst. Elektronisk tekst som inneholder koblinger til andre tekster/bilder.

**Fallende viktighet

2853719-chain
Bruk av hyperlenker gir leser først litt, så mer… (Illustrasjonsfoto: Colourbox.)

For å se tilbake på fordel fem, husker jeg lektor Martin Engebretsens ord i boka Å skrive for skjermen, at halvparten av deltakerne fra et panelstudie (1997-1999) mente nyhetene ikke var objektive nok, og hele 70 % ønsket mer informasjon. Nå dekkes disse punktene bedre. Og når det angår fordel én – bruk av hypertekst – var også dette noe panelet likte. I tillegg var de for både lange og korte framstillinger. Så; kort oppsummert mener jeg de seks fordelene er grunn nok til å ikke «se ned på» nyheter på de digitale mediene, men heller gi den nye formen på nett en sjanse. Noen mener nettavisene forflater journalistikken, men vi blir vel bedre med tiden?

Blogges!

Kilder

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s